Videopelien pelaamiseen on liittynyt vahvasti sosiaalisuus. Sitä on voitu pelata kavereiden kanssa tai sitten valita sellaisia pelejä, joissa on pelattu joko nettiyhteydellä muita pelaajia vastaan tai vain seikkailtu sosiaalisia tilanteita täynnä olevassa pelimaailmassa. Pelit ovat olleet yksi syy, miksi maailma on tällä hetkellä kansainvälistynyt.
Pelien sosiaalisuuden eteen on kuitenkin tehty paljon uuttakin. Kyseessä eivät kuitenkaan ole mitään Kutsu kaveri -kampanjat, vaan yhdessä pelaamiselle on pyritty luomaan uudenlaisia ja monipuolisempia mahdollisuuksia. Yksi kunnianhimoisimmista ja taatusti futuristisimmista projekteista on Facebookin kehittämä metaversumi.
Aikaisemmat virtuaalitodelliset pelielämykset
Metaversumi tulee olemaan rohkein kenenkään tekemä virtuaalimaailma, jossa voidaan tehdä melkein mitä vain, kuten liikkua ympäriinsä, keskustella muiden kanssa, käydä vaikka töissä ja luoda uusia tiloja ystävien tai muiden maailmassa oleskelevien kanssa. Vaikka kyseessä on VR-teknologiaan tehty projekti, sitä on haluttu mainostaa jatkeena todellisuutena. Paikkana, jossa kuka tahansa voi olla juuri haluamansa versio itsestään.
Tätä ennen virtuaalitodellisuutta on yritetty jo hyödyntää etenkin pelimaailmassa ja täten tuoda pelaamiseen enemmän sosiaalisuutta. Yhtenä esimerkkinä voidaan pitää nettikasinoita, jotka ovat halunneet olla ensimmäisiä virtuaalitodellisuuden käyttöönottajia. Ihka ensimmäinen virtuaalikasino ilmestyikin jo vuonna 2014, mutta se ei vielä ottanut tuulta alleen.
VR-todellisuutta kokeillaan nykyään uudestaan. Sitä on lisätty uusimpiin live-kasinopeleihin, joita löytyy usealta nettikasinolta ja tätä kautta trendin odotetaan syttyvän uudestaan. Näistä peleistä ja niistä tarjoavista uusista kasinoista voi lukea Bonusedun sivuilta. Videopelipuoli on melko samoissa rahkeissa, joskin siellä VR-vaihtoehdot ovat kehittyneet verkkaammin.
VR-pelejä on jo useita ja niiden pelaaminen onnistuu konsoleilla tai tietokoneilla, joihin yhdistetään hyvin kehittyneet VR-lasit ja -ohjaimet. Virtuaalitodellisuuden vaatimien laitteiden kehittyminen on yksi syy, miksi metaversumien menetysmahdollisuudet ovat tulevaisuudessa suuret.
Facebook eli nykyään Metana tunnettu yritys luottaa samalla siihen, että internetyhteyksien nopeudet kasvavat entisestään, jolloin metaversumin menestyksellä ei olisi konkreettisia esteitä.
Metaversumi on digitaalisen maailman yhteenpunoaja
Nykyään netissä asioidessa luodaan jo useita avatareja ja omiin kuviin voidaan lisätä filttereitä tai erilaisia lisäefektejä, vaatteita tai asusteita. Monessa pelimaailmassa käyttäjä piiloutuu itsestään luoman hahmon taakse ja kehitettävästä metaversumista odotetaan muodostuvan paikka, jossa kaikki digitaalisen identiteetin tasot punotaan yhteen.
Voit täten keskustella työkavereidesi kanssa virtuaaliversionasi tai pelata moninpelejä ystäviesi kanssa luomallasi hahmolla. Kaikki tulevat hoitumaan yhden tilin ja ohjelmiston kautta. Se voi kuulostaa melkoselta scifiltä ja idealla onkin leikitelty monissa elokuvissa. Kuuluisimmat näistä ovat Matrix-tuotanto ja Ready Player One.
Metaversumin edessä on kuitenkin vielä massiivinen suunnittelu- ja kehitystyö, jota varten Meta etsii yli 10 000 eurooppalaista työntekijää. Siitä tulevat kiistatta hyötymään etenkin suuret teknologiayritykset, mutta projektilla on kuitenkin esteensä esimerkiksi käyttäjien mahdollisten henkilötietojen jakamisen rajallisuuden ja kaupallisuuden kanssa.
Suurimpina uhkakuvina voidaan nähdä se, että metaversumista tulee vain suuri kauppakeskus, jossa tyrkytetään käyttäjille vain uusimpia tuotteita, jolloin viihdyttävyys jää taka-alalle. Ilman kaupallista tukea kuitenkaan näin massiivinen tuotanto tuskin pystyy heräämään eloon.
Suomi voi päästä metaversumiin mukaan
Suomella on hyvät edellytykset päästä mukaan metaversumin kehitykseen sekä sen ylläpitämiseen. Suomalaisten osaajien digitaaliset ja teknologiset taidot on jo todistettu lukuisia kertoja esimerkiksi pelialan menestyksellä ja Nokian historiallisella voittokululla. Näiden lisäksi maassa toimii lukuisia pienempiä toimijoita, jotka ovat yhtä lailla onnistuneet yltämään kansainväliseen kärkeen, joskin niistä ei kirjoiteta lehdissä niin paljon.
Yleisesti ottaen hyvin teknologiamyönteisenä kansana tunnetut suomalaiset voivat olla niiden onnellisten joukossa, jotka pääsevät nauttimaan ensimmäisinä metaversumista tulevaisuudessa. Tällä tavoin he pystyvät vaikuttamaan tähän historialliseen siirtoon omilla arvoillaan ja tietämyksellään, joita kumpaakin arvostetaan ympäri maailmaa tasapuolisesti.