Teknologian kehitys on ollut huimaavan vauhdikasta viime vuosina. Tiedämme omasta kokemuksestamme, että teknologian muutos tuntuu kaikkialla: niin työelämässä kuin myös vapaa-ajalla. Teknologia näyttelee isoa roolia myös liiketoiminnan kehittämisessä. Tässä artikkelissa luodaan katsaus siihen, miten teknologiaa voi käyttää liiketoiminnan kasvattamiseen. Aloitetaan kuitenkin siitä, mistä tämä kehitys alkoi.
Teknologian kehitys muuttaa asiat viestinnästä viihteeseen
Koska tämä artikkeli tulee keskittymään pitkälti teknologiaan, joka hyödyntää internetiä, tietokoneita ja mobiililaitteita, luodaan katsaus tähän kehitykseen. Tämä kehitys on viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana ollut huimaavaa. Tietokoneet ja internetyhteydet mullistivat aluksi viestinnän ja tiedonvälityksen, mutta ne vaikuttivat myös vapaa-aikaan. Yksin PC:llä pelattavien tietokonepelien (jotka nousivat suosioon 1990-luvulla) pelaamisen ohelle tuli verkkopelaaminen, jossa oli mahdollista pelata muita pelaajia vastaan internetin avulla. Kehityksen myötä myös pelaamisen käsite muuttui ja pelejä alkoi ilmestyä nettiin pelattavaksi. Esimerkiksi nettikasino -sivut tulivat entistä yleisemmiksi internetissä. Tämä johtui nettiyhteyksien ja laitteiden parantumisesta: ne tarjosivat kasinokokemuksen virtuaalisesti ja enää ei ollut tarpeen matkustaa pitkiä matkoja fyysiselle kasinolle sen saamiseksi.
Teknologia ja liiketoiminta
Teknologian kehitys ei luonnollisesti rajoitu pelkästään pelaamiseen, vaan se on tuonut valtavia kehitysmahdollisuuksia liiketoiminnalle. Aluksi ostaminen verkossa yleistyi nopeasti ja pian verkkokaupan ylläpitämisestä tuli tärkeä osa liiketoimintaa. Sen avulla oli mahdollista laajentaa asiakaskuntaa merkittävästi verrattuna kivijalkamyymälän kykyyn tavoittaa asiakkaita. Lisäksi tietotekniikan avulla oli mahdollista optimoida yrityksen eri toimintoja. Seuraavaksi otetaan esimerkkejä siitä, miten teknologian avulla on kehitetty liiketoimintaa.
Sosiaalinen media on tärkeä markkinointikanava
Yksi keskeisistä muutoksista, joka ihmisten viestinnässä on tapahtunut, on sosiaalinen media ja sen nousu. Ihmiset ovat siirtyneet sosiaaliseen mediaan ja yrityksien on oltava siellä, missä potentiaaliset asiakkaat ovat. Tästä syystä johtuen sosiaalisen median on oltava yrityksien markkinointistrategian kärjessä. Oikein toteutettuna siitä voi tulla yksi tehokkaimmista ellei peräti tehokkain osa kasvustrategiaa. Tämä johtuu siitä, että maailmasta tulee entistä yhdistetympi verkkoon ja muihin laitteisiin, kiitos IoT:n eli esineiden internetin (tulee englannin sanoista Internet of Things). Tämä tarjoaa loistavan tilaisuuden herättää potentiaalisten asiakkaiden huomio maailmanlaajuisesti.
Tuottavuutta parantavat ohjelmistot ovat tärkeitä
Toinen tekniikan tuoma tapa parantaa liiketoiminnan kasvua ovat tuottavuutta parantavat ohjelmat. Tuottavuutta parantavat ohjelmat ovat ohjelmia, jotka on suunniteltu parantamaan yritysten operationaalista tehokkuutta, korvaamaan työläitä paperihommia ja alentamaan kustannuksia. Yleisimpiä tämän alan ohjelmistoja ovat erilaiset toimiston tuottavuutta parantavat työkalut. Näihin ohjelmistoihin panostaminen siis kannattaa yrityksen kokonaisstrategian kannalta.
Mobiilikäyttäjät on huomioitava
Viime aikoina älypuhelimien määrä on kasvanut hurjasti ja emme usko sen loppuvan ihan vähään aikaan. Ihmiset kommunikoivat, selaavat verkkoa ja tekevät ostoksia mobiililaitteilla. Tästä syystä yrityksien on huomioitava tämä trendi kasvusuunnitelmissaan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että yrityksien on optimoitava kaikki mobiililaitteille. Esimerkkejä tästä ovat esimerkiksi työntekijöiden rekrytointi mobiililaitteita hyödyntäen, kotisivun suunnittelu mobiililaitteille sopivaksi sekä mobiilimarkkinointi. Mobiilisektorin kehitys tarjoaa valtavasti mahdollisuuksia kehittää ja kasvattaa liiketoimintaa.
Datan hyödyntäminen auttaa yrityksien kasvussa
Internetin käytöstä syntyy valtavat määrät dataa (tunnetaan englanniksi termillä Big data), jota yritykset voivat hyödyntää kasvustrategiassaan. Tämä johtuu siitä, että yrityksen kasvustrategian tulisi nojautua verifioitavaan sekä relevanttiin dataan. Tähän taas tarvitaan ison datan analysointia. Koska dataa on niin valtavia määriä, sen käsittelyyn on järkevää käyttää tekokälyä eli AI:ta (tulee englannin sanoista Artificial intelligence) data-analyysin apuna. Sitten kun yrityksellä on oikea, tarvittava data käsissään, voi se soveltaa strategiaansa sekä taktiikkaansa tämän datan perusteella. Todennäköisesti ison datan hyödyntämisen merkitys kasvaa tulevaisuudessa entisestään, joten tähän on järkevää panostaa.